Laihdutus

Kun ruoka sulaa ja ravintoaineet pääsevät vereen, veren sokeri nousee ja meille tulee kylläisyyden tunne. Muut täyden vatsan tunteet tulevat ravinnon painosta, volyymista, kuitu- ja rasvamäärästä. Myös ravinnon emäksisyys ( kasvisravinto ) nopeuttaa kylläisyyden tunteen syntymistä

  • Keitot
    Keittojen nesteet painavat vatsassa ja antavat nopeasti täydenolon tunteen. Vihanneskeiton hiilihydraatit muuttuvat nopeasti sokeriksi ja vähentävät ruokahalua.
  • Kasvikset
    Kasvit ovat painoonsa nähden erittäin volyymirikkaita ja antavat siten nopeasti täyden olon tunteen.
  • Kalaruoat
    Proteiini vapauttaa cholecystokin nimisen hormonin, joka kulkee veressä aivojen hypothalamukseen ja kertoo, että ruokailu voi päättyä.
  • Kuidut
    Sulamattomat kuidut kuljettavat rasvaa mennessään suoliston läpi ja alentavat siten elimistöön jäävän rasvan määrää.
  • Rasva
    Rasvassa on 9 Kcal/g, kun taas proteiineissa ja hiilihydraateissa on 4 Kcal/g. Rasvapitoista ravintoa nautittaessa saadaan kaksinkertainen määrä kaloreita ennen kuin kylläisyyden tunne tulee.

Syö hitaasti sillä voi kestää 20 min ennen kuin veren sokeri on riittävän korkealla antaakseen kylläisen olon. Kalori on energian määrä, joka tarvitaan yhden vesigramman lämpötilan nostamiseen yhdellä asteella.

LAIHDUTUS JA RUOKAVALIO

Jos nauttimamme ravinto on köyhää vitamiineista ja hivenaineista, keho reagoi tähän nälän tunteella melko piankin edellisen ruokailun jälkeen. Saadaksemme tärkeät ravintoaineet me tulemme nauttineeksi aivan liikaa kaloreja ja lihomme.

Laihduttajan osa on ankea. Jatkuvaa kieltäytymistä, hairahtumisista tulevia omantunnontuskia ja pettymistä, kun tuloksia ei synny. Keho reagoi laihduttamiseen kuin nälänhätään:

  • 1. Aineenvaihdunta hidastuu ja kaikki energiaa vaativat toiminnot alenevat. Kalorien tarve putoaa murto-osaan entisestä eikä laihtumista tapahdukaan
  • 2. Kehossamme on kaksi energiavarastoa. Rasva ja maksaan varastoituva glykogeni. Aikojen kuluessa ihminen on kehittynyt niin, että nälänhätätilanteessa energiaa vapautetaan maksan glukoosivarastojen jälkeen ensin lihaksista ja vasta sen jälkeen aletaan purkaa rasvavarastoja. Pikku dieeteissä saadaan paino näin putoamaan, mutta rasvavarastot tahtovat jäädä.
  • 3. Nälänhädästä toivuttuaan kehomme reagoi vaatimalla enemmän ravintoa kuin päivittäinen kulutus edellyttäisi ja paino palautuu vähintäänkin normaaliksi.
  • 4. Lihotessa ensin kehon rasvasolut kasvavat ja sitten ne lisääntyvät. Lisääntyneitä rasvasolujen määrää ei voi enää millään keinolla vähentää

Energian polttaminen vaatii energiaa. Meidän on syötävä tarpeeksi pitääksemme aineenvaihduntamme toiminnassa. Jos haluat eroon ylimääräisistä rasvakiloista, on aineenvaihduntaa tavalla tai toisella onnistuttava kiihdyttämään.

Viimeisen tiedon mukaan lihoaminen johtuu pelkästään hiilihydraateista. Sillä vain hiilihydraatit voivat varastoitua soluihimme rasvaksi muuttuneina. Rasva nautittuna ravinnossa ei saa aikaan insuliinireaktiota eikä siten kykene varastoitumaan soluihimme.

Iän mukana useimmat lihakset ja sisäelimet pienenevät, jolloin elimistön käynnissä pitämiseen tarvitaan yhä vähemmän kaloreja. Samalla aineenvaihdunta eli kalorien poltto hidastuu. Miehillä rasva kertyy ensin vatsan tienoille ja naisilla pakaroihin ja reisiin Liikunta on ehdottomasti paras keino painon kurissa pitämiseksi. Ns. aerobisessa rasituksessa, jolloin pulssi on 100 – 150 ( iästä riippuen ), elimistömme käyttää glukoosivarastoja ja noin 20 minuutin jälkeen alkaa ottaa tarvitsemansa energian rasvasta. Toinen tärkeä asia on, että liikunnan jälkeen aineenvaihduntamme on kiihkeää ja laskee normaalitilaan vasta noin 48 tunnissa. Mitä enemmän ihmisellä on lihaksia sitä kiihkeämpää aineenvaihdunta on. Jokainen lihasmassan lisäkilo lisää päivittäistä energian kulutusta 35-110 kaloria

Ihminen on luotu liikkumaan ja kehomme järjestelmät tarvitsevat aika ajoin liikuntaa. Jos liikunta on liian rasittavaa, se muuttuu anaerobiseksi. Tällöin kaikki happi tarvitaan lihasten toimintaan eikä sitä riitä rasvan polttamiseen. Vain säännöllinen liikunta johtaa painon kurissa pysymiseen. Liikunnan lopettaminen taas palauttaa vanhan ongelman ennalleen.

TERVEELLISET RUOKAILUTOTTUMUKSET

Esivanhempamme eivät syöneet sokeripitoista ravintoa ( lukuun ottamatta hedelmien fruktoosia ) eikä myöskään tärkkelyspitoista ravintoa ( peruna).

Tämän vuoksi elimistömme reagoi epänormaalisti sokeriin ja tärkkelykseen. Haiman betasolut alkavat erittää voimakkaasti insuliinia, joka laskee veren- sokerin tasoa, mutta saa myös aikaan hiilihydraattien varastoitumisen kudoksiin rasvana. Lisäksi insuliini vaikuttaa negatiivisesti koko hormonitoimintaan aiheuttaen mm kolesterolin keräytymisen vereen, immuunijärjestelmän heikentymisen jne. Insuliinin erittymisen määrää ravinteiden ns. veren sokeri-indeksi. Mitä korkeampi indeksi, sitä suurempi insuliinireaktio seuraa.

Matala indexi Korkea indexi
Tomaatit, Sitruuna 15 Leivokset, Makaronit 55
Vihannekset 15 Banaani, Melonit 60
Tuoreethedelmät 30 Kiillotettu riisi 70
Herneet, Pavut 35 Keksit 70
Maitotuotteet 35 Keitetyt perunat 70
Kokojyväleipä 40 Cornflakes 85
Sekaleipä 50 Porkkana 84
Valkoinen leipä 95
Perunalastut 95
Rypälesokeri 100

Hiilihydraatit ja varsinkin nopeat hiilihydraatit ovat nykyihmisen ylilihavuuden ja monien sairauksien syynä. Varsinkin sokerin käyttö on lisääntynyt räjähdysmäisesti elintarviketeollisuudesta johtuen.

On olemassa hyvin tunnettu laihdutusohjelma, joka perustuu ravinnon erotteluun eri aterioilla. periaate on, että: erotetaan happamia ruoansulatusnesteitä vaativat ravinteet eri aterioille kuin emäksisiä vaativat 80% ravinnosta tulisi olla emäksisiä vältetään korkean veren sokeri-indeksin omaavia ravintoaineita

Stressihormonit adrenaliini ja kortisoli aktivoivat lihasten sokerivarastojen käytön ja estävät rasvan käytön. Jos stressi on jatkuvaa olemme koko ajan sokerivarastojen käytön puolella ja rasvavarastoja ei käytetä lainkaan. Jos näin jatkuu pitkään, elimistö vahingoittuu, koska tällainen reaktio on tarkoitettu vain väliaikaiseksi ( pako / hyökkäysreaktio )

Ranskalaiset ovat kuuluisia hoikkuudestaan, vaikka syövät rasvapitoista ravintoa juustoja jne. Hoikkuuden salaisuudeksi arvellaan sitä, että ranskalaisilla ei ole tapana syädä valipaloja. Välipalojen syönti on useimmilla jo lapsena kotoa opittu tapa, jota on erittäin vaikea kitkeä.
Arvellaan myös, että ranskalaisten tapa syödä myöhään illalla on edullinen vyötärön hoikkana pitämisen kannalta.

ADIPOSTAT, LEPTINE JA OB-GEN HORMOONIT

Nämä hormonit ohjaavat aineenvaihduntaa. Näiden hormonien avulla aivot rekisteröivät ravintomallin. Mitä enemmän kaloreita nautitaan, sitä korkeampi on leptintuotanto. Jos tästä mallista sitten poiketaan, ohjaa adipostat elimistöä insuliinin avulla. Tästä seuraa, että vähäkaloriseen diettiin elimistö reagoi hälytyksellä ja alentaa energiankulutuksen minimiin. Näin laihtumista ei tapahdukaan. Elimistö alkaa suorastaan varastoida näitä vähiäkin kaloreja rasvaksi.

Jos elimistössä on riittävästi elintärkeitä proteiineja, käy aineenvaihdunta korkeilla kierroksilla ja polttaa kaloreita. Jos taas elintärkeitä ravinteita puuttuu, menee elimistö säästöliekille. Entsyymit, jotka katalysoivat näitä reaktioita ovat dejodasit. Aineenvaihdunta kiihtyy ja energian tuotanto nousee.

Peter J. D´ Adamon mukaan proteiinien ja hiilihydraattien suhde ravinnossa on myös riippuvainen veriryhmästä.

  • O veriryhmään kuuluvat ovat metsästäjä- keräilijä ihmisestä polveutuvia ja tarvitsevat runsaasti eläinproteiineja. Eivät kuitenkaan siedä hyvin maitotuotteita ja vehnää. A ryhmään kuuluvat tarvitsevat runsaasti kasvisravintoa ja viljatuotteita, mutta eivät siedä hyvin maitotuotteita ja proteiineja.
  • B veriryhmään kuuluvat sietävät hyvin niin proteiini-, vilja- kuin maitotuotteitakin.
  • AB veriryhmään kuuluvat ovat joustavimpia ruokavalionsa suhteen.

Peter J. D´Adamon mukaan ruokavalioeron aiheuttavat sopeutumisemme lektiineihin, jotka ovat liiman kaltaisia proteiineja. Hänen mukaansa veriryhmällesi sopimattomien ravintoaineiden nauttiminen aiheuttaa niiden sisältämien lektiinien liimautumista verisoluihisi. Tässä voi olla järkeä, sillä eläinmaailmassakin ruokavalio on hyvin erikoistunutta. Eläimet syövät vain tiettyjä muita eläimiä valikoidusti. Peter J. D´Adamon mukaan väärän ravinnon nauttiminen aiheuttaa lihomista ja tautiherkkyyttä. D´Adamon veriryhmäteoriaa ei kuitenkaan ole voitu osoittaa oikeaksi.

VÄHÄKALORINEN DIETTI

Kaikki aineenvaihduntatoiminnot tähtäävät tässä tilanteessa vain energian säästämiseen. Kun proteiineja ei tule aineenvaihduntaan, adipostat hormonit reagoivat ja lähettävät adrenalin- ja kortisolhormoneja vereen, jolloin kilpirauhasen toiminta tukahtuu entisestään ja elimistö alkaa ottaa energiaa lihasten proteiinivarastoista ja kuolleista ja sairaista soluista. 200 grammasta valkuaisaineita syntyy tässä tilanteessa 100 gr. glukoosia poltettavaksi energiana. Näin elimistö polttaa ensin n. 1-2 kg valkuaisaineita ennen kuin se alkaa käyttää rasvavarastoa hyväkseen. Vasta 3-5 päivän laihdutuksen jälkeen alkaa rasvan poltto.

Ylipainoisen ongelma on lähes poikkeuksetta liian korkea veren insuliini taso. Tätä voidaan alentaa vain:

  • Nauttimalla pienempiä kalorimääriä kerrallaan
  • Rajoittamalla hiilihydraattien osuus ruokavaliossa radikaalisti. Sokeri, leipä, peruna ja pasta pois ruokavaliosta.
  • Liikunnalla

Yliravitsemus ja liian vähän liikuntaa johtavat

  • Veren kolesterolin nousuun
  • Verisuonten kalkkeutumiseen
  • Verenpaineen kasvuun
  • Sokeritautiin
  • 20 %:n ylipaino kaksinkertaistaa sydän- ja verisuonitauti riskin.
  • 50 % ihmisistä kuolee ennenaikaisesti sydän ja verenkierto sairauksiin
  • 25 % kuolee ennenaikaisesti syöpään

Elimistön energian käyttö pysyy tasapainossa vain jos liikuntaa on tarpeeksi. Kun verensokeri nousee, haiman betasolut alkavat erittää insuliinia, jolloin maksa alkaa muuttaa veren glukoosia rasvaksi. Kun veren sokeri laskee, haima erittää glukagonia, jolloin veren glukoosi vapautuu energia käyttöön tai varastoituu maksaan.
Siis kun liikunnan puutteen vuoksi insuliinireseptorit vähenevät:

  • Kasvaa veren sokeri, josta seuraa:
  • Veren insuliini kohoaa
  • Hiilihydraatit varastoituvat rasvaksi kudoksiin
  • Haima ei pysty tuottamaan jatkuvasti tarvittavaa määrää insuliinia ja aiheuttaa sokeritaudin

Ravinnosta saatu proteiini ja rasva eivät saa aikaan insuliinireaktiota ja ne eivät siten voi teoriassakaan aiheuttaa lihavuutta.

Kun sitten lääkäri määrää hiilihydraattipitoista kasvisravintoa, tilanne vain pahenee.

PAASTO

Sairastunut eläin ei syö. Se on syömättä niin kauan, että se on jälleen terve. Eläin toimii näin vaistonvaraisesti. Myös kaikki suurimmat uskonnot ovat korostaneet paaston merkitystä.

Sairauksien ja vanhenemisen tärkeimmät syyt ovat solujen uusiutumisen ja aineenvaihdunnan heikkeneminen. Vanheneminen alkaa kun normaalit solujen uusiutumis- ja jälleenrakennusprosessit hidastuvat. Tämä hidastuminen johtuu pääasiassa kuona-aineiden kertymisestä kudoksiin, mikä sitten estää solujen normaalia aineenvaihduntaa.

On normaalia, että elimistössä soluja syntyy ja kuolee jatkuvasti. Kuolleet solut pitää saada pois tehokkaasti, muutoin ne jäävät elimistöön kuona-aineena. Paasto on tehokkain tapa poistaa kuona-aineita.

Paaston periaate on, että elimistö käyttää ulkoisen ravinnon puutteessa omia kudoksiaan. Se käyttää ensin proteiineja, mutta vain kuolleita, sairaita ja vanhoja soluja. Kuolleista ja sairaista soluista muodostuu uusia soluja paaston aikana. Kun ravinnosta saatava energiamäärä putoaa selvästi alle 500 Kcal vuorokaudessa, siirtyy elimistö sisäiseen ravinnon ottoon.

Sen lisäksi, että paasto saa aikaan kuolleiden ja sairaiden solujen uusiokäytön, se myös puhdistaa elimistöä kuona-aineista ja myrkyistä . Munuaiset, maksa ja keuhkot voivat paaston aikana keskittyä pelkästään myrkkyjen poistoon, kun ruoansulatus ei ota niiden kapasiteettia. Iho ja suolisto ovat myös puhdistuselimiä, joiden läpi myrkkyjä poistuu.

Paasto antaa myös ruoansulatus- ja imeytyselimistölle lepoaikaa. Paaston on todettu myös nuorentavan hermostoa ja vilkastuttavan hormonitoimintaa.

Paasto tulisi aina suorittaa käyttämällä tuoremehuja ja kasvisliemiä, jotka antavat elimistölle vitamiineja, kivennäis- ja hivenaineita sekä tarpeellisia entsyymejä. Tuoremehut ja kasvisliemet imeytyvät erittäin nopeasti ja antavat emäksisen vaikutuksen, joka on erittäin tärkeä, koska muutoin paaston aikana veressä ja kudoksissa on liikaa happoja.

Paaston aikana on ainakin kerran päivässä tehtävä perähuuhtelu, jotta kudoksista vapautuneet myrkyt saadaan tehokkaasti ulos. Sauna ja ihon kuivaharjaus tehostavat ihon kautta tapahtuvaa myrkkyjen eliminointia. Kohtuullinen liikunta paaston aikana on tärkeää, jotta luonnolliset eritystoiminnot pysyisivät aktiivisina.

Ennen paaston aloittamista on syytä olla 2-3 päivää pelkällä kasvisruoalla. Paaston loputtua on varovasti alettava nauttia kasvisruokia ja vasta neljäntenä päivänä voi taas alkaa syödä normaalisti.

Seitsemän – kymmenen päivän paasto on yleensä aivan riittävä, mutta turvallisesti voi paastota 30 – 40 päivääkin. Kun elimistö on täysin puhdistunut paastossa, palaa kolmannen päivän jälkeen kadonnut nälän tunne. Silloin paasto on tehnyt tehtävänsä ja se on syytä lopettaa.

Paastohoitoa käytetään etupäässä:

  • Elintaso- eli liikasyömisen aiheuttamissa vaivoissa.
  • Elimistön ajoittaiseen puhdistukseen kuona-aineista
  • Aineenvaihdunta sairauksissa.
  • Tuki- ja liikuntaelinten rappeutumissairauksissa.
  • Kroonisiin vaivoihin kuten reuma- ja ihosairaudet.
  • Naistentaudeissa.
  • Riippuvuuksien hoidossa ( lääkkeet, alkoholi, tupakka )
  • Ravitsemushoitona tukemaan muuta hoitoa