Kuidut ( fiber)

Kuidut ovat kasvien ainesosia eli hiilihydraatteja jotka eivät hajoa ruoansulatuksessa ja jatkavat sen vuoksi kulkuaan suoliston läpi ja ulos. Tämän vuoksi on aiemmin ajateltu, että ne ovat hyödyttömiä ihmiselle ja niinpä viljatuotteista on kuoret ennen jauhamista seulottu pois. Kuidut ovat selluloosaa, hemiselluloosaa, ligniiniä ja pektiiniä. Viljakasvien jyvien kuori on hemiselluloosaa kun taas pektiiniä on hedelmissä ( erityisesti omenassa). Pektiini ja selluloosa eivät sula ruoansulatusjärjestelmässämme, mutta pektiini on kuitenkin vesiliukoinen ja muodostaa veden kanssa geeliä. Sulamattomien kuitujen lisäksi on myös olemassa elimistössämme sulavia kuituja. Näitä on sitrushedelmissä, porkkanassa, sipulissa, vihanneksissa, omenassa, päärynässä, ohrassa ja kaurassa.

Kuitupitoisen ravinnon on kuitenkin todettu olevan ihmiselle äärimmäisen tärkeän, koska sillä on suoraan veren kolesterolia alentava vaikutus. Kuidut hidastavat ravinnon kulkua suoliston läpi ja siten edesauttavat ravinnon imeytymistä vereen. Kuidut sitovat itseensä paitsi vettä myös myrkyllisiä yhdisteitä ja rasvoja sekä kuljettavat ne sitten suoliston läpi ulos. Ne parantavat suoliston toimintaa helpottaen lactobacillys bakteerin kasvua ja siten ehkäisevät ruoansulatuskanavan sairauksia ja -syöpää. Alhainen kuitupitoisuus johtaa myrkylliseen bakteerikantaan. Ravinnon sulamisen hidastaminen on myös erittäin tärkeää ylipainoisille, koska liian nopeasti sulava ravinto varastoituu rasvana kehoon siltä osin kun sitä ei pystytä välittömästi käyttämään energiana.

Kuitupitoinen ravinto estää diabeteksen syntyä, sydän ja verisuonitauteja, syöpää ja peräpukamia sekä kohottaa immuniteettia. Omenassa olevan pektiini kuidun on todettu alentavan veren kolesterolitasoa ja estävän sappikivien muodostumista. Eläinkokeissa on todettu pektiinipitoisen ruokinnan vähentävän verisuonten ja sydämen kalkkeutumista.

Välillisestikin kuitupitoinen ruoka on terveellistä, koska se laskee sokerin, eläinproteiinien ja rasvahappojen osuutta ravinnossa. Suomalaisen tutkimuksen ( 20.000 henkeä ) mukaan eniten kuitupitoista ravintoa nauttivien henkilöiden sydän- ja verisuonitautiriski aleni 30 % vähiten kuitupitoista ravintoa nauttivaan neljännekseen verrattuna. Erityisesti viljatuotteiden kuitu alentaa sydän- ja verisuonitautiriskiä. Kuitupitoinen ravinto parantaa suoliston toimintaa edistämällä hyödyllisten bakteerien kasvua ja mikä tärkeintä se alentaa riskiä sairastua paksusuolen syöpään. Kuidun puute ravinnossa on erityisesti kehittyneiden teollisuusmaiden ongelma. 80 % teollisuusmaiden väestöstä, erityisesti naisista ja vanhuksista, ei saa tarvitsemaansa kuitumäärää ravinnostaan.

  • Kuitupitoista ravintoa ovat kokojyväviljatuotteet, pähkinät, hedelmät ja vihannekset, erityisesti pavut. Kuitujen lisäksi em. ravintoaineet antavat ihmiselle myös kaiken muun tarpeellisen, erityisesti vitamiinit ja hivenaineet.
  • Kuituja on eniten siementen, hedelmien ja marjojen kuorissa. Kauran leseessä on runsaasti myös sulavaa kuitua.