Viljatuotteet

Rypsi ( Brassica rapa ) ( raps )
Sisältää Omega3 rasvahappoja ja estää siten sydän- ja verisuonitauteja. Terveysvaikutukset samanlaisia kuin oliiviöljyllä.

Kaura ( Avena sativa ) ( oat, Hafer )
Sisältää vesiliukoista betaglukaani kuitua, joka muodostaa veden kanssa hyytelömäisen yhdisteen. Tämä yhdiste sitten sitoo itseensä ja poistaa kolesterolin muodostumiseen tarvittavia aineita. Kaura on myös erityisen tärkeä hyvien rasvahappojen ( linolihappo ja alfalinoleenihappo ) lähde ja lisää siten GLA:n tuotantoa ja edullista hormonitoimintaa. Betaklugaani säätelee veren glukoosi- ja insuliinitasoa, joten se sopii erinomaisesti diabeetikoille. Kauran sisältämä tärkkelys sisältää limakalvoja suojaavaa lima-ainetta, joka suojaa mahan limakalvoja. Kauran sisältämä glukoginini proteiini tekee siitä vegetaristeille tärkeän proteiinin lähteen. Lisäksi se sisältää rautaa, sinkkiä, kaliumia, magnesiumia, piitä, fenoleja ja flavonoideja. B, A ja E vitamiinia sekä karotinoideja, piitä, entsyymejä ja arginia.

Kauran uskotaan pystyvän estämään sydän- ja verisuonitauteja ja syöpää. Sen katsotaan vahvistavan hermostoa, yleiskuntoa, diabetesta, reumaa, alentavan verenpainetta ja reumaattisia kipuja, auttavan unettomuuteen, hermostuneisuuteen sekä vahvistavan maksaa ja kilpirauhasia. Kauran leseet ovat kaksi kertaa niin tehokkaita alentamaan kolesterolia kuin kaurajauhot. Kauran jyvä säilyy hyvin, mutta kuorittuna sen rasvahapot alkavat välittömästi hapettua. Tämä voidaan estää lämpökäsittelyllä.

Pellava (Linum usitatissimum) ( flax, Flachs )
Pellavan siemenet sisältävät hyödyllisiä rasvahappoja. Linolihappoa (LA) 5% ja alfalinolenihappoa (LNA) 20%. Nimenomaan LNA:ta ihminen saa nykyisin aivan liian vähän, joidenkin tutkimusten mukaan vain 5 % tarpeestaan. LNA:n säilyvyys on heikko, joten se pitäisi saada jalostamattomana pellavan siemenestä. Pellava sisältää paitsi terveellisiä öljyjä myös glykosidejä, valkuaisaineita ja hyödyllisiä entsyymejä. Kansanparantajat ovat sitä käyttäneet myös reumalääkkeenä

Vehnä ( Triticum vulgare ) ( wheat, Weitzen )
On erittäin E- vitamiinipitoinen ja sisältää hyviä rasvahappoja ja mikä tärkeintä, seleeniä, jota nykyihminen ei saa riittävästi. Uskotaan, että se auttaa huonosta ihosta kärsiviä, oikoo ryppyjä ja auttaa ehkäisemään sydän- ja verisuonitauteja.

Vehnän idut: Jyvissä on runsaasti kivennäisaineita erityisesti kalsiumia, fosforia, magnesiumia, sinkkiä, seleeniä ja rautaa Ne sisältävät erityisesti A-, B- ja E vitamiineja. Niissä on runsaasti tyydyttämättömiä, välttämättömiä rasvahappoja ja lesitiiniä. Monet tärkeät B- vitamiinit eivät imeydy kunnolla ilman fosforia, joka myös on aivojen toiminnalle välttämätön.

Jyvät sisältävät B-ryhmän vitamiineja kuten B1, B2, B3, B5 ja B6 vitamiineja ja foolihappoa, jotka ovat tärkeitä hermostolle, ruuansulatukselle, sydämelle iholle jne.

E vitamiinin sydämen toimintoja parantava vaikutus perustuu sen solujen hapensaannin edistämiseen. Se hapettaa kudoksia ja laajentaa verisuonia.
Jyvissä on runsaasti lesitiiniä ja tyydyttämättömiä rasvahappoja. Lesitiini estää kolesterolia kasaantumasta ja kiinnittymästä verisuonten seinämiin. Tyydyttämättömät rasvahapot taas ovat ruokavalion aivan elintärkeä osa. Niiden puute aiheuttaa ihottumaa, ihon kuivumista, hiustenlähtöä, munuaissairauksia, eturauhasen toimintahäiriöitä jne
Viimeaikaisissa tutkimuksissa on havaittu täysjyvävehnän sisältävän antibioottista pasifariinia, joka luultavasti ehkäisee tehokkaasti virus- ja bakteeriperäisiä tauteja.